Calitatea unui produs sau serviciu nu sta doar in ceea ce utilizeaza furnizorul. Consta in ceea ce primeste clientul si pentru care acesta este dispus sa plateasca. Un produs nu este de calitate pentru ca este greu de fabricat sau datorita costurilor, asa cum cred de obicei producatorii. Aceasta este incompetenta. Clientii platesc numai pentru ceea ce le este de folos si le aduce valoare. Nimic altceva nu constituie calitate.
Companiile au inteles ca drumul spre succes sau mentinerea la standarde inalte presupune lucrul in cadrul unui sistem de management bine definit si functional. Asadar, certificarea sistemului de management al calitatii implementat in cadrul unei organizatii constituie o decizie strategica in drumul spre excelenta.
Familia de standarde ISO 9000 reprezinta o serie de standarde referitoare la sistemul de management al calitatii, care urmaresc asigurarea satisfactiei clientilor si obtinerea de produse si servicii conforme.
ISO 9001 constituie cadrul pentru orice organizatie care doreste sa demonstreze conformitatea prin certificarea cu organisme de terta parte. Este standardul cel mai utilizat in baza caruia sunt certificate cele mai multe firme la nivel global. ISO 9001 are la baza o serie de principii intre care se numara implicarea conducerii, abordarea pe baza de proces, gestionarea relatiilor cu partile interesate, imbunatatirea continua.
Rolul ISO 9001
- Demonstreaza capabilitatea organizatiei de a furniza produse care indeplinesc cerintele clientilor si cele de reglementare aplicabile, avand drept scop cresterea satisfactiei clientilor
- Considera procesele in functie de valoarea adaugata
- Promoveaza necesitatea analizei rezultatelor in ceea ce priveste performanta si eficacitatea proceselor
- Ia in considerare riscurile si oportunitatile asociate contextului si obiectivelor sale
- Promoveaza ideea imbunatatirii continue a proceselor pe baza masurarilor obiective
- Aplicabil oricarui tip de organizatie indifferent de marime si activitate
Un sistem de management al calitatii certificat demonstreaza angajamentul organizatiei pentru calitate si satisfactia clientului. Increderea in capacitatea de a produce „calitate” a unei organizatii este premiza pentru o relatie de durata, reciproc benefica, cu toti clientii organizatiei.